Voor bedrijven is het van groot belang, dat zij online vindbaar zijn. Des te beter de online vindbaarheid van een bedrijf is, des te groter zal ook de groep met potentiële klanten zijn. Het internet heeft er onder meer toe geleid, dat je niet alleen je vaste klanten bereikt met een website. Voortaan trek je ook klanten uit andere delen van Nederland! Op deze manier kun je als organisatie blijven groeien. Let wel, de vindbaarheid door heel Nederland is voor het ene bedrijf belangrijker dan voor het andere. Een timmerbedrijf uit Limburg heeft immers weinig aan een goede vindbaarheid in Groningen. Voor zo’n partij is het echter belangrijk om lokaal vindbaar te zijn. In dit artikel geven we tips!
Tip 1: overweeg het adverteren in een zoekmachine
In een zoekmachine adverteren kan zeker op de korte termijn interessant zijn. Door te kiezen voor advertenties in de zoekmachine, ben je ervan verzekerd dat je op bepaalde zoektermen bovenaan de zoekresultaten staat. Zo kunnen gebruikers van deze zoekmachines niet om je website heen. Er zijn diverse internetbureaus, die je kunnen helpen bij het opzetten van deze advertenties. Zo is het onder meer belangrijk om vooraf te kijken op welke zoekwoorden je goed gevonden wilt worden.
Tip 2: schrijf interessante blogs voor op je website
Een andere manier om je online vindbaarheid te verbeteren, is het bijhouden van een blog. Door steeds content aan je website toe te blijven voegen, zal een zoekmachine meer waarde aan je website hechten. Op deze manier kom je op termijn hoger in de zoekresultaten te staan. Houd er rekening mee, dat de blogs relevant moeten zijn voor de producten of diensten die je aanbiedt.
Tip 3: publiceer blogs op andermans website
Niet alleen is het interessant om content aan je eigen website toe te voegen. Ook kun je artikelen schrijven voor andere websites. Laat in deze artikelen een link opnemen naar je eigen website. Zo werk je langzaamaan aan een eigen linkprofiel voor je website. Des te meer externe websites naar de jouwe linken, des te beter is dit voor je online vindbaarheid. Houd er rekening mee, dat deze externe websites iets te maken moeten hebben met de diensten of producten van je eigen bedrijf.
Tip 4: wees actief op sociale media
Leg de focus niet alleen op de vindbaarheid van je website, maar kijk ook naar mogelijkheden om sociale media te gebruiken. Probeer de interactie met volgers op sociale media te stimuleren door bijvoorbeeld een “deel & win”-actie op te starten. Zo kun je direct zorgen voor een uitbreiding van het aantal volgers op Facebook en Instagram.
Tip 5: maak gebruik van landingspagina’s
Wellicht heb je nog niet eerder van het concept landingspagina’s gehoord. Deze pagina’s zijn bedoeld om je website beter vindbaar te maken op specifieke zoektermen. Met name voor lokale optimalisatie van je vindbaarheid is dit interessant. Denk bijvoorbeeld aan een pagina over “je dienst + Amsterdam”, een pagina over “je dienst + Amstelveen”, enzovoorts. Zo zal je op lokaal niveau beter vindbaar worden.